Bugaboo neemt Joolz over: twee Nederlandse kinderwagenmerken bundelen krachten voor internationale groei
Opnieuw een opmerkelijke beweging in de babywereld: Joolz verkocht aan Bugaboo! Investeringsmaatschappij Gimv maakt via een persbericht bekend dat zij – en de eigenaren van Joolz – hun belangen verkopen aan Bugaboo. De van oorsprong Nederlandse kinderwagenmerken bundelen hiermee hun krachten in een internationale, competitieve markt.
Bugaboo, wereldwijd marktleider in premium kinderwagens, neemt het Nederlandse merk Joolz over. De overname markeert een nieuwe fase van internationale expansie voor beide merken in de sterk gefragmenteerde wereldwijde markt voor hoogwaardige kinderwagens. Investeerder Gimv en Joolz-oprichter Emile Kuenen en business partner Stan Vermeulen verkopen hun belang aan Bugaboo.
Sinds de investering van Gimv in 2016 heeft Joolz zich ontwikkeld tot een internationaal erkend merk met een sterke focus op design, duurzaamheid en innovatie. Joolz is vandaag actief in meer dan 60 landen, met een stevige positie in Europa, APAC en de VS. De samenwerking met Bugaboo biedt nieuwe schaalvoordelen en groeikansen wereldwijd.
Lees ook: Stokke uit assortiment Babypark en Babydump
Beide merken blijven onafhankelijk opereren en behouden hun eigen identiteit, productontwikkeling en marktpositionering. Tegelijkertijd profiteren ze van elkaars commerciële kracht en gedeelde visie op consumentgerichte innovatie en duurzaamheid. Het gezamenlijke bedrijf telt ruim 1.200 medewerkers en is gevestigd in Amsterdam.
Reacties op de overname:
“Joolz heeft zich onder onze begeleiding ontwikkeld tot een toonaangevend merk binnen het hogere segment van kinderwagens. In combinatie met Bugaboo ontstaat er nu een krachtig platform met wereldwijde ambities.”
– Patrick Franken en Jelle Assink, Gimv Consumer
“Bugaboo is de ideale strategische partner om de volgende groeifase van Joolz te realiseren. Samen kunnen we sneller innoveren, ons merk verder uitbouwen en nieuwe markten aanboren. Onze gedeelde Nederlandse oorsprong en waarden versterken deze samenwerking.”
– Richard den Hollander, CEO Joolz
“Deze overname sluit aan bij onze strategie om te groeien via innovatie én gerichte acquisities. Joolz en Bugaboo vullen elkaar uitstekend aan. Door onze krachten te bundelen bieden we ouders wereldwijd een breder en innovatiever assortiment.”
– Adriaan Thierry, CEO Bugaboo
Bugaboo, het merk achter de bekende kinderwagens, is tegenwoordig voornamelijk in handen van Mubadala Capital, een investeringsfonds uit de Verenigde Arabische Emiraten. Eerder, in 2018, was Bain Capital de eigenaar.
Nog even dit:
Eagle Commerce doet projecten met de focus op Organisatie, Marketing, ICT en E-commerce. Zo zijn wij ook partner van BabyPlanet en verantwoordelijk voor het complete ecosysteem van de webshop en de omni-channel strategie met de 5 locaties van BabyPlanet. Wij werken met meerdere partners, tools en specialisten om altijd de juiste expertise aan te kunnen bieden om (digitale) uitdagingen en doelstellingen voor bedrijven in het hele land te realiseren.
Auteur: Jan Arend Koelstra