ToyChamp en DreamLand bundelen krachten

ToyChamp en DreamLand één sterk merk vanaf september 2025

ToyChamp en DreamLand bundelen krachten tot 1 sterk merk.
De speelgoedretail in België en Nederland ondergaat een opvallende verandering. Speelgoedketens ToyChamp en DreamLand – ooit concurrenten – gaan vanaf september 2025 verder onder één merknaam: DreamLand. Deze strategische fusie volgt op de overname van DreamLand in 2023 door ToyChamp, eigendom van de Limburgse ondernemersfamilie Nolmans.

Sterkere marktpositie in de speelgoedsector

Sinds de overname werd er intensief gewerkt aan de integratie van beide ketens. In oktober 2023 nam ToyChamp 75% van de DreamLand-aandelen over van Colruyt Group. Dankzij deze overname, en de toevoeging van 12 voormalige FUN-winkels, groeide de gecombineerde groep naar 92 vestigingen in België en Nederland.

Met deze consolidatie wordt de naam ToyChamp uitgefaseerd en wordt DreamLand het enige merk dat klanten zullen tegenkomen in het winkelbeeld.

Koen Nolmans, CEO: “We zijn voor deze beslissing niet over één nacht ijs gegaan, we hebben verschillende scenario’s uitvoerig bestudeerd en gevalideerd bij klanten en medewerkers. Maar DreamLand is, zeker in België, een naam als een klok waaraan veel consumenten positieve waarden koppelen. Het zou niet verstandig zijn omwille van uitsluitend emotionele redenen te beslissen die naam van de markt te laten verdwijnen als er al zoveel geïnvesteerd werd in het commerciële potentieel.”

Colruyt Group nam afscheid van retailmerken DreamLand én Dreambaby

Even een klein sprongetje terug in de tijd. De merkconsolidatie van DreamLand kwam er nadat de Colruyt Group zich strategisch heroriënteerde op haar kernactiviteiten, namelijk voeding en gezondheid. In dat kader verkocht Colruyt in 2023 de meerderheid van DreamLand aan ToyChamp, en in maart 2024 volgde de verkoop van Dreambaby – de babywinkelketen die lange tijd naast DreamLand opereerde – aan het Belgische familiebedrijf Supra Bazar.

Hoewel de Colruyt Group met beide formules jarenlang succesvol was in de non-food retail, kiest het nu voor focus. DreamLand en Dreambaby zetten dus elk hun toekomst voort onder de nieuwe eigenaars.

  • Dreambaby blijft bestaan onder dezelfde merknaam en behoudt al haar 27 winkels in België.
  • Het personeel en het management blijven aan boord, en ook de dienstverlening voor geboortelijsten en klantenservice loopt gewoon door.
  • Supra Bazar ambieert nationale groei binnen de baby- en kindersegmenten.

Met deze beslissingen sluit Colruyt Group een hoofdstuk in de Belgische non-foodretail en zetten DreamLand en Dreambaby hun koers voort onder familiale eigenaars met retailambitie.

Nieuw DreamLand-concept met focus op beleving

Hoewel de naam DreamLand behouden blijft, krijgt het merk een complete make-over. De herlancering omvat een nieuw logo, een verhaal op maat van verschillende doelgroepen en een winkelconcept dat inspeelt op de toekomst van de speelgoedwinkel – waar klantbeleving centraal staat.

Vanaf begin 2026 worden alle winkels heringericht om de winkelervaring te optimaliseren.

Nolmans: “Wij blijven rotsvast geloven in de toekomst van fysieke speelgoedretail, op voorwaarde dat de klant centraal staat en een beleving geboden wordt die mensen doet dromen, hen prikkelt en hen inspireert. Daar hebben we de voorbije jaren bewust op ingezet, en het merk DreamLand leent zich perfect om dat concept verder vorm te geven in de toekomst.”

Wat betekent dit voor klanten in België en Nederland?

Vanaf september 2025 zullen alle vestigingen van ToyChamp en DreamLand onder dezelfde merknaam opereren. Klanten mogen rekenen op een vernieuwde winkelervaring, met meer nadruk op sfeer, spel en ontdekking.

Voor Intertoys, dat recentelijk eveneens werd overgenomen door de familie Nolmans, verandert er voorlopig niets – dat merk blijft zelfstandig actief binnen de Nederland.


Nog even dit:

Eagle Commerce doet projecten met de focus op Organisatie, Marketing, ICT en E-commerce. Zo zijn wij ook partner van BabyPlanet en verantwoordelijk voor het complete ecosysteem van de webshop en de omni-channel strategie met de 5 locaties van BabyPlanet. Wij werken met meerdere partners, tools en specialisten om altijd de juiste expertise aan te kunnen bieden om (digitale) uitdagingen en doelstellingen voor bedrijven in het hele land te realiseren.

Wat kunnen wij voor je doen?


Gerelateerde blogs

  • Babypark en Babydump verkopen geen Stokke producten meer
    Stokke uit assortiment Babypark en Babydump
  • BabyPlanet Meppel wordt een Sale Shop
  • Overname Babymarkt door Baby-Walz
  • Babydump Hoogeveen naar nieuwe locatie
  • Prenatal heeft nieuwe logistieke partner